dinsdag 10 januari 2017

Een bomige blouse


Wegens tijdsgebrek duurde het al 2 weken voordat ik de foto's van mijn nieuwste creatie hier op de blog gooide. Het laatste gedeelte van mijn Vintage Pledge 2016, net voor het einde van het jaar afgewerkt (echt letterlijk op 31 december!)




Het patroon lag al een tijdje uitgeknipt klaar om ineen te steken, maar met mijn verjaardagsjurk en andere projecten waar ik nog over moet bloggen, is dit even blijven liggen. Ik gebruikte Butterick 5015 in maat 18 (buste 36 inch) en wou oorspronkelijk versie B maken: een beetje polo-achtig. Uiteindelijk heb ik gewoon versie A gemaakt om de simpele reden dat ik was vergeten welke versie ik wou maken en gewoon de instructies heb gevolgd zonder op de volgorde voor B te letten. Dus maakte ik blouse A met korte mouwen.


 Dankzij de 'release pleats' in de voor- en achterkant, paste het helemaal perfect. Een paar jaar geleden maakte ik nog al eens 3 blouses met een gelijkaardige techniek. En ik moet zeggen, ook nu ben ik er weer volledig voor verkocht. Het voordeel is dat je stof de vrijheid krijgt om zich over je buste te zetten zoals het nodig is zonder dat je veel aanpassingen aan een neep hoeft te doen. Veel gemakkelijker met hetzelfde resultaat. Ook voor de achterkant zie ik alleen maar voordelen: het geeft je voldoende bewegingsruimte om je handen uit de mouwen te steken. Het lijkt dan ten minste niet of je in een dwangbuis zit - wat met sommige blouses wel eens kan voorvallen. Daarnaast zitten er aan de schouders vooraan en achteraan nog nepen om de buste en de bovenrug te helpen 'shapen'.


Qua aanpassingen heb ik eigenlijk helemaal niets gedaan. Een volgende keer zal ik de breedte van de schouders met 1cm verkleinen en de achterkant een beetje verkorten. Maar wederom: Vintage patronen lijken mij wel op het lijf geschreven! Heel gemakkelijk en het gaf vooral voldoening. Want ook al vind ik het langs de ene kant wel leuk om een patroon op mijn maat te maken, toch vind ik het verschrikkelijk als het te lang duurt. Da's mijn perfectionistisch kantje en ongeduldig kantje die tegelijk naar boven komen :-)



Al met al: niet echt overtuigt van mijn stofkeuze, maar wel volledig verkocht voor het patroon!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Er is een fout opgetreden in dit gadget