vrijdag 25 november 2016

Gelukkige Verjaardag!

 
Of dat was het gisteren toch voor mij. Vorig weekend haalde ik het in mijn hoofd om nog een jurk van scratch te maken tegen donderdag. Ongetwijfeld werd mijn plotselinge beslissing mede geïnspireerd ook door alle jurken die werden gemaakt en gedeeld op sociale media voor Thanksgiving (telkens de 4e donderdag in november).


Het patroon in kwestie - Vintage McCall's 5893 - had ik in de zomer al wat aangepast omdat ik er oorspronkelijk nog een late zomerjurk van wou maken. De stoffen had ik toen ook in de winkel gevonden. Hoewel de uiteindelijke jurk toch te groot is, is dat niets wat een goedgeplaatste riem niet kan oplossen. Ook verdoezeld de brede riem de taille die nog wat te laag valt. In eerste instantie was ik niet helemaal weg van de jurk. Ik zag vooral hoe ik het me had voorgesteld, nét iets 'luchtiger'. Maar intussen heb ik hem wel al 2 dagen achtereen gedragen. Stiekem vind ik hem wel helemaal geweldig en de stof zit daar zeker voor iets tussen.


Alle zichtbare naden werden met een 'French Seam' verwerkt: daardoor is de binnenkant even netjes als de buitenkant. Dit vond ik vooral belangrijk voor de dunne stof. Anders zijn er zo van die lelijke naden zichtbaar en dat haalt heel de magie van de jurk naar beneden. De mouwen werden afgewerkt met Biais. Het patroon vraagt eigenlijk om een beleg, maar ook vanwege de doorzichtige stof aan de schouders, was dit geen goede optie. Het lijfje en de rok werden gevoerd zodat niet alles zichtbaar is en de stof helemaal tot zijn recht komt!


Het rokgedeelte van de jurk heb ik uiteindelijk wel veranderd naar een cirkelrok. Oorspronkelijk dacht ik dat het patroon breder dan een cirkelrok ging zijn, maar het bleek om een 3/4 rok te gaan. Ik was echt kei teleurgesteld! Daar ging mijn beeld van een luchtige jurk! Gelukkig had ik nog net genoeg stof over om er nog een cirkelrok uit te krijgen. Maar niet getreurd: de originele rok recupereer ik nog!


Oh ja, en dit is mijn tweede creatie voor mijn Vintage Pledge van 2016. Het proefgedeelte voor nummer drie is ook al uitgeknipt, dus die komt er zeker ook nog aan! 


1 opmerking:

Er is een fout opgetreden in dit gadget