zaterdag 21 mei 2016

Afgewerkte projecten: De Rode Kokerrok


Na mijn allereerste poging om een vintage patroon te naaien - en dan vooral de rok - raadden verschillende mensen op Facebook mij aan om zelf een patroon voor een kokerrok te maken. Niet alleen zou ik zo de perfecte pasvorm krijgen, maar zou ik dit patroon ook kunnen gebruiken als basis voor andere patronen. De tutorial waarnaar het meeste werd verwezen, was die van So Sew Easy.  En ziedaar, mijn bloedeigen ontworpen kokerrok!

Achterkant - Kijk eens hoe goed die rits is gelukt!
Eerlijk toegegeven: het is inderdaad een supergoede tutorial. Het beste van allemaal vind ik nog de excelfile die ze voor iedereen beschikbaar heeft gesteld. Gewoon je maten invoeren en de formules achterliggend berekenen alles wat je nodig hebt. Geen kans op rekenfouten, dus! Wat je nog wél moet doen, is de naadwaarde toevoegen aan je patroon. Deze zit hier nog niet mee in verwerkt.

Detail rits en neep
Oorspronkelijk was het de bedoeling om gewoon een beleg aan de binnenkant te zetten. Achteraf gezien bleek de stof echter net te doorzichtig. Er moest dus een voering komen. Helaas had ik hier geen rekening mee gehouden toen ik de stof kocht, dus moest ik een beetje creatief zijn. In plaats van een volledige voering kwam er een 'half-voering'. Iets tussen een beleg en een voering. Het eindresultaat valt goed mee: alles is netjes bedekt zoals.

Zijkant
Mijn creatieve voering met te weinig stof

Ik ben echt helemaal zot van dit patroon! Het zal zeker nog vaak gedragen worden en in de toekomst zie ik er nog wel een aantal anderen onder de naaimachine uit komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Er is een fout opgetreden in dit gadget