maandag 4 april 2016

Printed Pattern #9005: De Rok


Een rok, maar niet zomaar een rok: mijn allereerste échte vintage-patroon! In december tekende ik het patroon al over. Je weet wel, om het origineel zo lang mogelijk te kunnen bewaren. Begin januari knipte ik het al uit, maar dan sloeg het toe. De Twijfel. Zou dit wel lukkken? Overal lees je dat de maten zo hard verschillen van de huidige maten. Heb ik wel de juiste maat uitgekozen?

 Dus ondanks het feit dat alles al een hele tijd klaar lag om een eerste versie te maken, toch bleef ik het maar uitstellen. Eind januari maakte ik dan mijn geweldige gordijnen voor in de keuken en de living. Deze werden niet geblogd, maar wel vollop op Facebook gedeeld. Ben je nieuwsgierig? Ga dan zeker een kijkje nemen!
Vorige week begon het dan toch echt wel te kriebelen. Ik was echt nieuwsgierig naar mijn allereerste Vintage patroon om nu eindelijk te weten hoeveel het zou verschillen. In december had ik de naadwaarde al van het patroon gelaten, maar dan nog had ik 10-12 cm speling tussen mijn maten en het patroon. Na wat rondvragen op het internet, bleek dit perfect normaal te zijn voor de jaren '50 - '60. Met de eerste pasbeurt was ik aangenaam verrast: de vorm zat helemaal niet verkeerd. Enkel zat er echt nog wel té veel speling op in de taille. De taille werd met 1,5cm aan weerszijden (dus 6 in totaal) ingenomen, op 0 komend ter hoogte van de heupen.

De rok heeft vanachter ook een plooi. Waarom deze helemaal vanboven al begint, begrijp ik echter helemaal niet. In de instructies moet het bovenste gedeelte gewoon genaaid worden als was het een naad. Enkel het onderste gedeelte moest open blijven zodat er genoeg wandelruimte ontstond. Het was me ook helemaal niet duidelijk hoe dit moest gebeuren, dus uiteindelijk heb ik er maar een gewone split van gemaakt. De extra stof van de plooi werd in het patroon weggehaald tot ter hoogte van de split, zodat deze wel kon blijven bestaan.

Men zegt dat de mensen vroeger kleiner waren. Veel heb ik daar met het rokgedeelte van dit patroon nog niet van gemerkt: ik moest hem met wel 16cm inkorten zodat de rok tot net onder de knie kon vallen. Drie kwart rokken hebben me ook nooit geflatteerd. Daar ben ik te klein voor.
Als laatste is er nog de rits. Volgens het patroon - en dus ook in deze eerste versie - zit deze aan de zijkant. Echter zit dit een beetje raar op mijn heup. De ene kant loopt mooi glad en de kant van de rits maakt een dipje dat ik niet weggestreken krijg. Om dit in de toekomst te vermijden, zet ik vanaf nu de rits gewoon vanachter erin.
Het verdikt
Een toffe basisrok waar een paar aanpassingen aan moesten gebeuren, maar al bij al vallen ze nog mee. De rok zelf is zeer tof van model en ik zie me er al een aantal andere maken. De volgende keer neem ik wel nog een extra 1cm uit de taille (dus nog eens 4cm, komt in totaal op -10cm). Anders zit de rok nog net dat tikje te los naar mijn zin.
Volgende
Intussen is de Blouse van dit patroon ook klaar. Deze zal je dus binnenkort op de blog zien verschijnen. Voor de nieuwsgierigen onder ons: op Instagram en Facebook kan je al een paar Sneak Peaks terugvinden!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Er is een fout opgetreden in dit gadget