maandag 18 januari 2016

Een blik op het verleden

Ken je dat gevoel dat je aan het peinzen bent en je ineens tot een bepaald inzicht kwam? Wel, dat gevoel had ik vandaag. Normaal gezien ben ik niet meteen iemand die in het verleden leeft, maar eerder in het heden, reikhalzend naar de toekomst kijkt. Het kan dus zeker geen kwaad om af en toe even stil te staan bij het verleden om te beseffen wat je al hebt verwezenlijkt. Let wel: beseffen, niet weten. Dat zijn twee verschillende zaken. Zo weet ik wel dat mijn naaiskills veel beter zijn dan toen ik net begon te naaien, maar het besef kwam daarnet pas.

Op Facebook bestaat er de We Sew Retro Sew & Tell groep, door de oprichters van We Sew Retro. De visie is simpel: je post er je vintage (geïnspireerde) zelfgemaakte kledij op en mensen reageren hierop. Vaak worden er ook vragen gesteld om meer te weten te komen over een bepaald tijdperk (bv. jaren '30). Deze keer vroeg er iemand naar het zelf tekenen van patronen en waarom we dit doen. Mijn eerste gedachte was: dat is toevallig, ik heb vorige maand net mijn eerste zelfgetekend patroon gemaakt! Maar een paar tellen later drong het tot me door.

Het was een leugen dat ik mezelf vertelde. Toen ik immers net leerde naaien heb ik zelf een A-lijn rok gemaakt. Straffer nog, ik schreef er een hele tutorial over zodat anderen het ook konden doen. Toen was ik heel erg fier op de rok (en nu nog altijd), maar als ik er nu op terug kijk, zie ik alle foutjes. Niet zozeer naaifoutjes, maar echte constructiefoutjes die ik met de winterrok van vorige maand niet heb gemaakt. Zo zat de rits er helemaal verkeerd in, paste de rok eigenlijk niet en kroop hij heel de tijd omhoog. Voor een beginneling was het zeker een goede poging. Doorheen de jaren echter patronen aan te passen heb ik een veel betere kennis en begrip vergaard van patronen en hoe deze eigenlijk werken, wat het inhoudt als je er een gedeelte aan veranderd. Uiteindelijk is het aanpassen van een patroon ook patroontekenen. In mijn ogen is dat gemakkelijker dan een volledig patroon uittekenen, maar als ik de reacties op de facebookpost van personen die beiden doen zo las, zou dat zelfs moeilijker moeten zijn. Het hangt er wat vanaf waarmee je vertrouwd bent en wat je nog niet goed kent, vermoed ik.

Maar goed, even tot de essentie van heel deze post: hieronder vind je een foto van de rok in augustus 2010 en die van december 2015. (amai, naai ik echt al 5 jaar? Time flies when you're having fun!)

Een simpele en mooie A-lijnrok

Een wollen winterrok

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Er is een fout opgetreden in dit gadget