dinsdag 15 december 2015

Christmas Capelet

En ja, de kat wou weer aandacht :-)

Vorige week heb ik een naaimarathon gehouden. Iets anders kan ik het niet noemen. Ik maakte maar liefst 2 rokken, 1 blouse en 1 capelet op 1 week tijd! Nog nooit werd er ten huize Allynara zoveel ineen gezet! Het eerste - de cirkelrok - werd al heel snel op de blog gedeeld. Nu is het tijd voor het tweede: de Capelet.


Deze Capelet kwam er na een brainstormsessie op een van de Facebook-groepen die ik volg. Na het maken van de cirkelrok had ik nog 1,5m stof waar ik nog iets mee kon maken. Maar wat? Een van de andere leden opperde om een cape te maken, een andere om een bolero eruit te toveren. Voor het Cape-idee was ik meteen gevonden en hopla, de dag erna was hij al klaar!


Pinterest werd afgeschuimd en er staken een aantal toch met kop en schouders bovenuit: Deze van Rhonda Buss en deze van Project Run and Play. Omdat ik het heel simpel wilde houden en geen zin had om de ruiten mooi af te lijnen, sprak die van Project Run and Play me het meeste aan. De Capelet is dus gewoon een 'cirkelrok' van 48cm lang, met 'gat' op goed geluk (11cm als ik me niet vergis). Nadien werd er 1 naad doorgesneden. Nu wou ik ook niet rondlopen als een halve gare en besloot dat zowel de capelet als de cirkelrok in volledig dezelfde stof, een beetje teveel van het goede was. Daarom werd de capelet reversible gemaakt. De rode kant zal gedragen worden bij de rok, de binnenkant kan op iets anders gedragen worden.

Met de 'mouwen' omhoog heeft het nog dat beetje nét niet over-the-top gevoel

Na het te passen, besloot ik echter dat het niet echt elegant oogde. Daar kwam de Pin van Rhonda Buss tevoorschijn: hetgeen ik hier zo leuk aan vond, was dat het aan de mouwen breed was, maar wel nog strak rond de taille zodat je toch nog je figuur zag. Dit werd snel opgelost door 2 knopen te plaatsen. Dicht geven ze de taille weer en open valt het gewoon los. De knopen zelf - zowel van de voorzijde als die in de zijkant - werden door wat stofrestjes omgeven zodat ze nog beter in het dessin opgaan of juist eruit springen.


Als ik ooit nog eens een capelet maak - je weet immers maar nooit - dan zal ik niet snel meer voor een full circle gaan, maar eerder 3/4e ofzo. De full circle is net een beetje teveel aan de schouders. Voor de rest ben ik er wel heel tevreden mee!

Het nadeel van de scherpstelling niet automatisch te laten aanpassen: als je er niet aan denkt, wordt je voorgrond onscherp. Maar gelukkig nog scherp genoeg om de knoop te kunnen zien.
Nu hebben jullie nog 2 posts van mij te goed: de blouse (die ik hier al aanheb) en de andere rok. Houd de blog de komende dagen zeker in het oog!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Er is een fout opgetreden in dit gadget