woensdag 28 oktober 2015

Thrifted: Louis Feraud Rok


Een hele tijd geleden kocht ik voor een appel en een ei deze rok. Omdat het toen nog zomer was en dus veel te warm voor een wollen rok, werd deze even opzij gelegd. De dagen worden korter en vooral kouder. Ideaal weer dus om deze rok terug boven te halen!


Van welk tijdperk deze rok juist is, weet ik niet goed. Het etiket leest 'Made in W Germany'. Het is dus zeker een echte retro rok, want West-Duitsland bestaat al niet meer sinds de val van de muur in '88. De rok is dus op zijn minst even oud als ik, maar kan dus zeker ook ouder zijn. Als ik moest gokken, zou ik jaren '70 denken. In die tijd kwamen de jaren '30 en '40 ook terug in de mode.

Een origineel van die tijd is het sowieso niet. Langst de ene kant omdat West-Duitsland dan nog niet bestond, maar aan de andere kant omdat de afwerking gewoon niet klopt. Alle naden werden met een overlock afgewerkt, iets was men toen nog niet had. Ook het etiquette aan de binnenkant heeft een veel modernere look.

Als bovenstaande je nog niet overtuigde: Louis Feraud is pas in 1958 met zijn couture-lijn begonnen. In de jaren '70 sloot hij een contract met het Duitse bedrijf Fink voor pret-à-porter kledij op de markt te brengen. Voilà, daar heb je het: de jaren '70.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Er is een fout opgetreden in dit gadget