maandag 19 oktober 2015

De Chinese Blouse





De voorbije maanden heb ik geprobeerd om me aan mijn Vintage Pledge te houden: 3 kledingstukken maken die van een echte of reproductie vintagepatroon komen. Gertie's Bow-Tied Blouse is niet echt vintage of een reproductie, maar vanwege de details en de invloed van vintage in het patroon, vond ik dat deze toch nog mee telde.


Tijdens het dragen is de achterkant
niet zo gerimpeld.

Eerst en vooral: ik ben niet gewonnen voor dit patroon, maar ben er gewoon volledig zot van! Ik vind de details en jaren 50 vibe gewoonweg geweldig. Deze versie heeft natuurlijk meer weg van een Chinese blouse, maar dat ligt aan de stof die ik heb gebruikt. Ik ben echt van zin om nog meerdere versie hiervan te maken: ze zijn aangenaam en gemakkelijk om te dragen op het werk. Je kan ze in je broek of rok steken, maar ook erboven ziet het er super uit. Als je ze insteekt, kruipt het niet omhoog en krijg je dus geen rare 'lijntjes' in je broek of rok te zien. Een van de redenen dat ik deze blouse zo geweldig vind. Bij al mijn andere blouses heb ik dit probleem wel. Deze niet.

'Bound Buttonhole' aan de buitenkant.


Gewoon knoopsgat binneninJa, ik was lui.

Nu, het technische gedeelte: Met mijn maten kwam ik tussen maat 6 (taille) en 8 (buste), dus knipte ik om te beginnen maat 8. Bovenaan ben ik goed bedeeld geweest en ook mijn taille is fijn (zeker in vergelijking met buste en heup), maar veel van de normale aanpassingen heb ik niet moeten doen. Enkel een aanpassing voor een holle rug en de nepen vooraan werden aangepast. Zo heb ik 2,5cm weg genomen t.h.v. de taille op het achterpand, middenachter, daarnaast werd de busteneep 2cm naar beneden verplaatst en 1cm verlengd. Ook plaatste ik onderaan nog een extra knoop. Ook de strik heb ik gemaakt, maar deze bleef niet recht zitten, hoe ik hem ook knoopte. Deze blijft dus gewoon liggen, want de blouse is mooi genoeg zonder strik.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Er is een fout opgetreden in dit gadget