zondag 25 januari 2015

De vlijtige Bij

Sinds mijn naaimachine binnen moest voor onderhoud - ergens eind november - hebben de nieuwe projecten wat stilgestaan. Zo ook mijn recentste project. Vlak voordat de naaimachine binnen moest, was het bijna af. Enkel de rits moest er nog in en de zomen moesten nog worden omgezoomd. Door de babyboom van eind november en begin december is dit project een beetje blijven liggen. In de plaats daarvan werd er druk gewerkt aan babydekentjes. Mensen, haken neemt toch echt wel wat tijd in beslag hoor!

Allereerst maakte ik deze grote granny square in november, voor een van mijn beste vriendinnen. Ik was er zelf zo zot van, dat ik erover aan het denken ben om dit opnieuw te maken, met dezelfde wol, totdat die volledig opgebruikt is. 



Niet lang na mijn vriendin, beviel mijn babysit van haar tweede spruit. Tijd dus om meteen aan een volgend dekentje te beginnen. De kern bestaat uit een grote granny square met daarrond 2 rijen kleinere granny squares. De wol was overschot die ik hier nog had liggen. Bij het maken van een trui had ik me vergist in het aantal dat ik nodig had, waardoor ik met 2 keer zoveel wol kwam te zitten :)



En dan, na drie maanden vollop haken, was het eindelijk tijd om nog eens iets te naaien. De jurk die sinds november al half klaar was, werd eindelijk afgewerkt. Voor de allereerste keer zette ik een blinde rits in met een echte blinderitsvoet (verjaardagscadeau). Tot dan deed ik het zo goed en zo kwaad mogelijk met een universeel blinderitsvoet, maar die resultaten lieten toch ook te wensen over. De resultaten met de ritsvoet die bij mijn naaimachine horen zijn toch 1000x beter, gemakkelijker én sneller :)

Omdat ik bewust voor een zakelijker oogend model wou gaan, heb ik voor Butterick 5520 gekozen en maakte ik versie A. Zoals altijd verkortte ik t.h.v. de taille het voor- en achterpand van de buste met 3 cm. Ook het rokpand werd met 5 cm verkort t.h.v. de heup. Nadien heb ik nog 3 cm extra beweegruimte aan de heup moeten toekennen, daar het wel heel strak zat. Ondanks mijn eigen buste heb ik hier verder niets meer moeten aanpassen: dit kwam meteen goed. De volgende keer dat ik dit patroon maak, zal ik wel nog een extra cm aan de heupen bij doen. Dit is echt wel nodig om gemakkelijk te kunnen zitten. 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Er is een fout opgetreden in dit gadget