maandag 28 juli 2014

Een zonnestraaltje

Na de creaties van Cake Patterns, ben ik weer helemaal vol goede moed aan het naaien begonnen. Zo heb ik mij deze week aan een klassieker gewaagd. Dit patroon is vorige zomer heel vaak opgedoken in Blogland. De reden is niet ver te zoeken: een gemakkelijk en snel gemaakt project. 

Ik ben een grote fan van de re-issues van de Big 4 (Vogue, Butterick, McCalls en Simplicity). Butterick B4790 vormt hier ook geen uitzondering op. In eerste instantie denk je misschien aan een opgewaardeerde overschoet, als je sommige creaties ziet. Maar het tegengestelde is waar. Zoals Katrina van 
Edelweiss Patterns al aangeeft, moet je de juiste onderkleding dragen. De kledij van de jaren 50 was natuurlijk voorzien op 'garters' (iets tussen een corset en shapewaer) en petticoats (voor de volle jurken/rokken). Als je dat eronder draagt en de veranderingen die zij voorstelt toepast, heb je al een goed begin. 



Voor mij waren die veranderingen echter niet voldoende. Zo bleek uiteindelijk dat ik de zijkant van het achterpand helemaal nieg had moeten verbreden. Alles wat ik had toegevoegd, heb ik uiteindelijk ook weer weggehaald. Hierdoor komt de aanhechting van het rokgedeelte vooraan niet overeen. Maar voor de rest komt alles wel netjes overeen. Wat ik standaard ook moet doen, is een zogenaamde FBA (Full Bust Adjustment). De patronen worden meestal voor een B-cup gemaakt, iets wat een paar maten te klein is voor mij. Naast de FBA heb ik de halslijn nog wat uitgediept. Dit laatste heb ik met mijn nieuwste speelgoed gedaan: een 'rolschaar' (geen idee wat de officiĆ«le Nederlandse naam is). Super handig en glijd vlotjes door de stof. 



Door de FBA heb ik wat liggen sukkelen met de v-vorm van het achter/voorpand. Deze heb ik een aantal keer moeten aanpassen om ervoor te zorgen dat ze onder de buste noet oprolde. Mijn advies: als je zoals mij goed bedeelt bent en kleiner dan 1m70 bent; ga gewoon voor de U-vorm van het patroon ipv aan te passen naar een V-vorm. Dat heeft bij mij niet zo goed gewerkt. Ik heb alles terug mogen aanpassen. Oh, en nog een laatste iets wat ik heb aangepast: de roklengte. Zoals daarnet al gezegt, ben ik geen 1m70 zoals de modellen. Daarom moet ik meestal alles inkorten, zowel thv de taille als de rok/broek zelf. Voor dit model heb ik er ongeveer 13cm afgehaald, vanonder. 



Hoewel het aanpassen niet zo snel is gegaan, is het naaien van dit project niet moeilijk. Als je een paar uurtjes op overschot hebt, is heg zeker mogelijk om dit op deze tijd te maken. 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Er is een fout opgetreden in dit gadget