donderdag 24 januari 2013

Breien

English version

Het is winter. Écht winter. Met sneeuw, temperaturen van -5 tot -10°C, sneeuwpret en verkeersellende. Met deze temperaturen is het nogal moeilijk om te naaien. Jullie moeten weten dat er in de kamer waar ik naai geen verwarming is. Eigenlijk is het een extra kamer waar vooral veel wordt opgeslagen dat tijdelijk niet nodig is. Maar dat wil dus zeggen dat het daar in de winter echt koud kan zijn! En ja, tijdens die perioden begin ik te naaien. Want stilzitten doe ik niet!

Hoewel ik het nog niet had vermeld, breide ik onlangs een trui. Ik gebruikte daarvoor dit patroon zonder enige aanpassing (zo goed zijn mijn brei-skills nog niet). De trui werd gemaakt uit wol gesponnen van katoen die oorspronkelijk fel oranje was. Omdat het toch een beetje te veel kleur was naar mijn goesting, heb ik besloten om het felle er wat af te halen en het om te toveren tot en donkerder oranje. In totaal gebruikte ik ongeveer 8 bollen van 50gram.

Sinds deze week heb ik me eindelijk terug gewaagd aan het breien van kousen. Vorige winter had ik hier al eens een poging to gedaan met de zogenaamde DPN (Double Pointed Needle). Maar breien met 5 priemen die dan heel de tijd uit uw steken schuiven en in de weg zitten... Makkelijk is anders! Het duurde dan ook niet al te lang voordat ik het breien van de kous opgaf en er de brui aan gaf. Dat was tot een paar dagen geleden. Toen las ik deze post van Tasia over de kousen die zij juist had gemaakt. Toen ik reageerde dat ik het breien van kousen had opgegeven, raadde ze me een patroon en site aan om het toch eens te proberen. En ik moet zeggen: deze techniek is echt super gemakkelijk! In een uur of 6 tijd (3 avonden) had ik één volledige kous af! 6 uur lijkt misschien veel, maar in breitermen valt dat heel goed mee. Vooral als je rekening houdt dat dit een nieuwe techniek is en die ik dus ook nog niet volledig en vlot in de vingers heb. Zodra ik kous nummer 2 af heb, kan ik er thuis mee rondlopen :-)



Voor degenen die mijn ervaringen met het breien van verschillende patronen willen bijhouden, vanaf nu kan je me ook terugvinden op Ravelry.com. Dit is een site (een beetje vergelijkbaar met blogger, zonder dat het effectief een blog is) waarop je allerlei brei- en haakprojecten kan terugvinden van mensen over de hele wereld. Zeker de moeite waard om eens te bekijken!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Er is een fout opgetreden in dit gadget