vrijdag 5 oktober 2012

Een langverwachte post

English version

Het heeft langer geduurd dan verwacht, maar eindelijk is het zover: dé blogpost over de jurk die ik droeg naar de trouw van een goede vriendin.


In totaal ben ik 3 maanden bezig geweest aan deze jurk. Allereerst maakte ik de groene jurk, met in gedachte dit model te gebruiken voor het bovenste stuk in kant. Toen ik de groene jurk echter af had - en vooral door een opmerking van mijn wederhelft - werd deze jurk maar afgeschreven als mogelijkheid.


Gelukkig had ik tegen dan Sewaholic's Cambie Dress-patroon ontvangen. Ik zag het al direct voor me: het perfecte patroon om zo'n jurk te maken. Ik ging dus gezwind aan de slag en na 1 proef, een rode en een gele versie, kwam er uiteindelijk een versie voor de trouw uit. Helaas. Al mijn werk was voor niets. Hoe zot ik ook ben van het Cambie Dress-patroon, het werkte niet voor wat ik in gedachten had. Voor mijn keuze hoor: de onderste stof was te stijf en te zwaar om zo licht te vallen zoals ik het me had voorgesteld. Ook de samenstelling van de jurk zat eigenlijk niet zo goed als de twee andere jurken, waarschijnlijk omdat ik de kanten stof en de goudkleurige onderstof al aaneen had genaaid nog voordat ik de stukken apart ineen had gestikt. Op foto ziet het er veel beter uit dan in het echt. Straffer nog, op foto prefereer ik deze jurk. In het echt stond het gewoon niet goed. Ook had ik bij de schouders iets verkeerd genaaid waardoor de bovenkant hoger uitkwam dan de bedoeling was. In elk geval, het was genoeg om dit opzij te schuiven en in de week voor de trouw nog snel aan een nieuwe jurk te beginnen of anders eentje te kopen.


Gelukkig is het zover niet gekomen: met mijn gezonde verstand en de ervaring in gedachten, heb ik het oorspronkelijke patroon er terug bij genomen, maar wel in combinatie met het Cambie Dress-patroon. De Vogue werd uitgediept aan de neklijn - dezelfde hoogte als de Cambie, het bovendeel werd beter aangepast aan mijn buste - ook volgens de Cambie, de schouders werden duidelijk versmald en de rok 15cm verkort. Ik maakte zowel van het kant een jurk als van de onderstof. De kanten jurk werd met de slechte kant tegen de goede kant van de onderjurk genaaid aan de neklijk en de armsgaten. Ook heb ik het middelste gedeelte met enkele steekjes vastgemaakt zodat de bovenjurk niet te veel zou dragen t.o.v. de onderjurk. Ik ben echt heel tevreden met het resultaat en het aangepaste patroon ligt al klaar om nog een (winter)jurk van te maken.

Oh, en deze jurk is natuurlijk mijn uitdaging voor augustus :)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Er is een fout opgetreden in dit gadget