zondag 2 september 2012

De Drukke Dagen (deel 2)

English version

In mijn vorige post zei ik dat de drukke dagen eindelijk voorbij waren. De trouw is ondertussen ook al achter de rug, en toch heb ik nu pas de kans gezien om terug achter de PC te kruipen! Oorspronkelijk was het de bedoeling dat deze post veel eerder op de blog zou komen. Maar ja, als het leven buiten het internet zo tof/hectisch/... is, dan springt de rest er een beetje bij. Maar genoeg over drukke dagen. Eerst een (foto-)verslag van mijn geweldige vakantie met mijn Wederhelft!
 
Het plan was om de heenrit in 2 delen te doen. Eerst tot iets voorbij halverwege rijden, kamperen en de dag erna de rest van de rit. Uiteindelijk reed het zooooo goed dat we hebben besloten van in één ruk door te rijden. Met als resultaat dat we 1 dag op voorhand op onze vakantiebestemming terecht kwamen: Chamonix. Het stadje aan de voet van de Mon Blanc is echt super mooi en onze kamping-voor-1-nacht lag aan de uitlopers van de Mer de Glace. Nog voor de tent goed en wel recht stond, had ik al foto's gemaakt van ons geweldig uitzicht.
 
De Mèr de Glace
De Mont Blanc
 
Vooral naar de avond toe - als er wat meer wolken tussen de bergen hangen - krijg je mooie uitzichten.
 
 
De eerste 2 dagen hebben we vooral in Chamonix zelf rondgehangen. Pas op dag 3 - 1 dag na de geplande aankomstdatum - zijn we echt gaan hiken. En mensen, wat zijn we er ineens goed ingevlogen! Super mooi, de route die we hebben gedaan. WH heeft zelfs een aantal wilde beesten gezien, die muisstil stonden, maar die ik nooit leek te vinden. We zijn ook direct met een 'moeilijker' pad begonnen. In het algemeen vond ik het wel mee vallen, maar het begin en het einde was echt erg.
 
Pad naar Le Lac Blanc
 
Als ik me niet vergis was onze eerste wandeling die naar Le Lac Blanc. Een 2-delig meer bestaande uit smeltwater van de gletsjers dat ijs- en ijskoud was. Het grappige is dat, toen wij boven waren, er zelfs een aantal klimmers gewoon in het water sprongen! Over ijsberen gesproken..
 
Le Lac Blanc
De Mèr de Glace vanop het pad naar le Lac Blanc
 
Dezelfde dag, na de eerste hike, zijn we nog naar de Brévent geweest. De Brévent is een berg die tegenover de Mont Blanc ligt en waarvan je dus echt een mooi zicht hebt op de Mont Blanc. Omdat we die dag al genoeg hadden gehiked - naar mijn mening toch - zijn we met de téléphérique naar boven gegaan en daarna terug naar beneden. Nu moet je weten, die téléphérique (een soort lift aan kabels) bestond uit twee delen. Het eerste deel was niet zo super eng. Toch niet enger als alle anderen. Dit omdat die gewoon de berg naar boven volgde. Het was het tweede deel dat ervoor zorgde dat ik de paal in de cabine niet los liet: van de ene top van de berg wordt je getransporteerd naar de andere top van de berg. Echt super vies! Maar het resultaat mag er echt wel wezen!
 
Op de Brévent met achter ons de Mont Blanc
 
Op dag 4 hebben we ineens de zwaarste hike van allemaal gedaan. Of toch van degenen die wij hebben gedaan. Vanuit Chamonix-dorp zijn we helemaal naar de Mèr de Glace gewandeld. Lieve mensen, ik denk dat ik daar toch zeker een keer of 3 dood ben gegaan! Zo'n mooie route, maar zo steil om te bewandelen! En het erge is, in het begin denk je dat je heel stijl aan het gaan bent, maar zolang je nog in de bomen bent, valt dat nog heel goed mee. Op een gegeven moment - afhankelijk van het pad dat je volgt - kom je op echte rotsen uit. Als je dat pad blijft volgen, kan je eventjes uitrusten tot het moeilijkste deel: bijna recht omhoog (oké, misschien wat overdreven, maar toch, echt héél héél steil) op de stenen en dergelijke kruipen. Daar heb ik toch even mijn breekpunt gehad. Nu ben ik super trots op mezelf dat ik dat allemaal heb gedaan, maar op de moment zelf had ik het toch echt wel moeilijk. Zelfs de mooie omgeving kon me op een gegeven moment even niet meer bekoren.
 
 
 
Het is maar goed dat er na zo'n lange en zware klim een evenwaardige beloning is. Deze was de Mère de Glace. Echt waar mensen, dit moet je gezien hebben! Op onderstaande foto zie je precies allemaal rotsen enzo waarin een grot in uitgehouwen. Nu, geloof het of niet, maar al dat grijs is dus ijs! Als je goed kijkt, zie je de helderblauwe schijn aan de rand van die ijsrots. Deze wordt elk jaar opnieuw uitgehouwen in het ijs want ieder jaar schuift het ijs 30 meter opzij. Die andere gaten dat je ziet, zijn de ijsgrotten van de voorbije jaren. Hoe ongelooflijk kan de natuurlijk wel niet zijn? Een echte rivier van ijs, die traag maar gestaag voortbeweegt.
 
De Mèr de Glace
 
De rest van onze reis zal ik jullie in een volgende post vertellen. We hebben gewoon zoveel gedaan dat het bijna niet te doen is dit in 1 post aan jullie te laten zien! En dan vertel ik niet eens alles, enkel de high-lights.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Er is een fout opgetreden in dit gadget