maandag 4 juni 2012

Naaiperikelen

English Version

Vorige week is het heel stil geweest hier op de blog. Vooral van mijn kant dan. Niet omdat ik jullie niet op de hoogte wil houden of geen tijd heb. Neen, het is veel erger dan dat. Weten jullie nog wat ik laatst vertelde? Over mijn mislukt vestje? Wel, eigenlijk was dat zo erg nog niet. Het vestje was gewoon een moeilijk patroon dat een beetje te hoog gegrepen was voor mij. Geen schuldgevoelens en niets misdaan. Over een paar maanden ofzo neem ik dat nog wel eens ter hand.

Dat in tegenstelling tot het topje waarmee ik was begonnen. Een heel simpel - maar ook echt poepsimpel - patroon. Althans, dat zou het moeten zijn: geen taillering, maar 1 neep aan weerszijden en dan die kraag en - en dat leek het moeilijkste van het patroon - die knopen met het beleg. Wel, het tegendeel is waar. En dat allemaal omdat de mouwen van het patroon absoluut niet kloppen! Zowel het mouwdeel zelf als de ronding op het voor- en achterpant. Na heel wat geklungel (en een serieuze deuk in het vertrouwen van mijn naaiskills), heb ik er uiteindelijk nog eens mijn Reddende Engel bij gehaald. Er werd gefronsd naar het patroon, in het haar gekrabt en uiteindelijk een kleine aanpassing gemaakt. Helaas, het mocht niet baten.

Ook na de kleine aanpassing klopte het helemaal niet. Het probleem is dat je normaal gezien bij de mouwkop een verschil moet zien aan beide zijden. Dit omdat de voorkant meer stof (en een iets andere vorm) nodig heeft dan de achterkant. Bij het patroon dat ik momenteel heb, is dat dus absoluut niet het geval. De voor- en achterkant zijn gewoon hetzelfde. Alleen de rechtdraad ligt niet in het midden (waardoor je dus de voor- en achterkant van elkaar kan onderscheiden, zoals ik hier al zei). Echt een geklungel tot en met.

Mijn Reddende Engel heeft de touwtjes in handen genomen en gezegd: ik maak wel een basispatroon voor jou waar je dan de toekomstige kledingstukken aan kan aanpassen. Handig toch, zo'n lieflijke moeder die nog zelf patronen kan maken ook! Dus, in plaats van een topje om jullie te laten zien, kan ik jullie alleen maar dit zeggen: in Juni zal  ik 2 kledingstukken maken voor de uitdaging, omdat dit in Mei door tegenslag niet is gelukt. Het ene zal dus een topje zijn, gebaseerd op het patroon waar ik met bezig was en het andere, wel daar moet je nog even geduld voor hebben. Daar verklap ik nog niets over. Het enige wat jullie mogen weten is dat ik er al met bezig ben!



Hopelijk heb ik de volgende keer een leuk en afgewerkt project om jullie te tonen in plaats van een teleurstelling in naaipatronen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Er is een fout opgetreden in dit gadget