zondag 20 mei 2012

Uitdaging: Poging twee

Zoals jullie in mijn vorige post al hebben kunnen lezen, heb ik wat tijd verloren met mijn maandelijkse uitdaging. Deze week heb ik dat echter al weer goed weten te maken! De eerste proef is al af (zelfs met de eerste veranderingen in). Het patroon dat ik momenteel aan het gebruiken ben, is helemaal niet moeilijk te volgen. Alles wordt duidelijk stap voor stap uitgelegd met duidelijke afbeeldingen.

Er is echter wel 1 nadeel: er staat nergens echt aangeduid welke kant aan welke kant moet. Nu, voor de voor- en achterkant is dat nu niet zo moeilijk, net zomin als het deel waar de knopen komen. Maar voor de mouwen is dit echt wel een probleem. Zo heb ik daarjuist de mouwen aan de verkeerde kant genaaid. Gelukkig heb ik nog mijn reddende engel die me het volgende heeft bijgebracht (en deze wijsheid pas ik door aan allen die het willen lezen):

"De rechtdraad (RD) van een mouwstuk valt altijd in het midden van de mouw. Als je het mouwpatroon op de RD plooit, merk je dat er een groter stuk en een kleiner stuk is. Het grootste stuk is de voorkant van de mouw en het kleinste stuk is de achterkant van de mouw."

Oh, en voor de 'beginnelingen' onder ons: als je aan de taille van een kledingstuk x-aantal cm wegneemt en het patroon heeft een zijwaartse neep, dan moet je de punt van die neep met minstens de helft tot maximum het volledige aantal weggenomen cm's naar beneden verplaatsen. Let wel: de benen van de neep blijven op dezelfde plek! Je verplaatst enkel de punt naar beneden. Dit is nodig omdat je als je stof extra inneemt de punt naar boven toe verplaatst. En de punt van een neep moet altijd loodrecht met de tepelpunt staan. Voila, dan weten jullie dat ook alweer. Als er iets niet duidelijk is, laat het me dan zeker en vast weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Er is een fout opgetreden in dit gadget