woensdag 1 juni 2011

Wednesday Fever 1

Ja ja, hier is hij dan: de allereerste Wednesday Fever! Het concept is simpel:
Iedere woensdag verschijnt er een blogpost waarin ik een review schrijf. Dit kan zijn over patronen die ik al heb uitgeprobeerd, mar evengoed andere blogs of welk naai-gerelateerd onderwerp je ook maar kan bedenken.


Om te starten houden we het simpel. Vandaag deel ik jullie mijn pure en ongezouten mening over een jurk die ik net heb afgewerkt. Een juweeltje, al zeg ik het zelf.

Zoals je wel kunt verwachten, kruipt er veel werk in een kledingstuk maken. Zo heb je allereerst het oorspronkelijke patroon overnemen. Daarna voer je allerlei aanpassingen aan, maakt een proefje, nog meer aanpassingen, nog een proefje, ... Dit herhaal je steeds tot je uiteindelijke resultaat je aanstaat.
Zo ook met dit jurkje. Meestal ben ik iemand die niet veel geduld heb en gewoon het papier voor me houdt en denkt: "bwa, dat zal wel passen." Hardleers als ik ben heeft het verschillende niet zo mooie kledingstukken gekost om mij te laten inzien dat ik dit proces van passen en aanpassen zeker niet mag overslagen.
En wat ben ik blij dat ik dat deze keer niet heb gedaan! Het jurkje op zich is helemaal niet moeilijk. Eigenlijk heb ik amper naar de naai-instructies gekeken. Dus toen ik het patroon eindelijk goed had (heb ik 4 korte proeven voor gemaakt!), was het jurkje op een hip en een knip klaar!

De aanpassing die ik maakte is het bovenste middenvoorstuk wat groter maken zodat ik er helemaal in kon. In het vervolg zou ik wel de schouderbandjes wat meer naar het midden verschuiven. Nu staan ze zowel voor- als achteraan teveel opzijn en kun je de BH-bandjes duidelijk zien. Vooral vanachter is dit een probleem, vooraan valt dit nog mee. Daarnaast zou ik aan de achterkant helemaal van boven nog 0,5 / 1 cm aan weerszijden weghalen omdat het eigenlijk de neiging heeft om vanboven te bloezen. Maar dat kan ook het gevolg zij van het feit dat ik 1cm naad heb gebruikt ipv anderhalve, zoals eigenlijk de bedoeling was.

Behalve het feit dat ik een paar 'kleine' aanpassingen moest doen, is het een jurkje dat heel gemakkelijk naait. Het ziet eruit zoals op de cover, al ben ik wat kleiner en komt het bij mij tot halverwege de schenen. Oorspronkelijk wilde ik dit overige stuk nog afknippen, maar toen ik het in de spiegel zag, heb ik het eraan gelaten. Het heeft nu echt een 50's-look. En wie weet, misschien lijk ik er groter in dan mijn oorspronkelijke lengte (of dat laat ik me toch graag wijsmaken.). Ik ga het patroontje binnenkort zeker en vast nog eens maken! Waarschijnlijk terug een katoenen stofje, maar daar ben ik nog niet zeker van. I'll keep you posted!

Het is zeker een van de patroontjes die ik een beginnende, maar ook een ervaren naaister aanraad. Zeker als je retro-gericht bent en je niet meteen de echte retro-patronen van zoveel jaar geleden in jou maat vindt. Zodra het hier weer zonnig (en warm) genoeg is, maak ik er een fotootje van en krijgen jullie mijn afgewerkt product te zien. Tot het zover is, zullen jullie het moeten doen met de omslag van het patroontje!
PS: laten jullie me weten of jullie dit handig/leuk/informatief/... vinden? Zo weet ik of ik eventueel iets aan dit nieuwe concept moet veranderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Er is een fout opgetreden in dit gadget