zondag 13 februari 2011

The Tatannetas mét rits

Zoals jullie ongetwijfeld al weten, is de Tatannetas het meest gebruikte patroon bij mij. Het enige minpuntje vind ik echter dat het met een magneetje ditch gaat. Al mijn handtassen moeten met een rits kunnen sluiten, anders vind ik ze gewoon niet veilig genoeg. Dan nemen ze er direct iets uit zonder dat je het merkt! Hier heb ik dus iets op gevonden zonder het patroon zelf aan te passen. Hieronder leg ik je stap voor stap uit hoe ik te werk ga. Alle andere instructies vind je bij De Zuster Van.

Alle stappen die je ziet, staan bij de intructies onder Binnenflap.
Alternatieve instructies:

Nodig: 1 Rits van 30 cm

1.
Schrap deze helemaal
2.
Stik zoals omschreven
3.
Nu beginnen we met de rits. In de oorspronkelijke instructies moet je de twee delen onderaan aan elkaar naaien. Dit doen we niet. Hier komt immers de rits. Ga als het volgt te werk:
    3a) Doe de rits open. Spelt de rits met de goede kant naar boven vast op de onderkant van de voering, net in het midden.. De voering ligt hierbij met de goede kant bovenaan. Zorg ervoor dat de voor en achterkant van de rits een beetje over de stofrand komen. Zo verkrijg je een mooie afwerking na het naaien.
     
    3b) Leg nu de buitenstof over de rits, met de goede kant naar beneden. Je sandwich't als het ware je rits. Spelt deze goed vast. Let erop dat je stukje rits voor en achteraan nog steeds zichtbaar is. Spelt de stof eveneens tot halverwege deel F.
      
    3c) Naai met een ritsvoetje de twee delen aaneen, met de rits ertussen. Heb je gedaan met naaien, strijk dan de delen aan de ritsplat zodat de de buitenstof en binnenvoering met de slechte kanten tegen elkaar liggen. De rits is 'vrij' van stof.
    3d) Nu komt het 'moeilijke' gedeelte. Hierbij moet je de binnenstof zo schikken dat de goede kant bovenaan ligt. Daarna leg je het tweede deel van de rits met de goede kant naar boven over de voeringstof. Hierover komt dat weer de buitenstof met de goede kant naar beneden. Zie dat de voor en achterkant van de rits een beetje buiten de stof komt, voor de afwerking. Als je dit ziet, ziet het geheel er nogal rommelig uit. Maar geen nood, dit hoort zo!
    3e) Zorg dat de rits nog altijd open is en naai vlak naast de rits. Begin halverwege deel F tot halverwege het andere deel F. Terwijl je naait, controleer je de stof zodat je niets dubbel naait. Je bent er bijna!
    3f) Nu je de rits aan de onderkant hebt genaaid, en dus de onderkant volledig hebt gedicht, kun je de stof platstrijken.

4.
Volg de instructies, maar ipv op 1 com van de rand te stikken, stik je vlak naast de stofrand. Dit zorgt ervoor dat de stof niet in de rits kan komen.

5.
Volg de instructies volledig. Op het einde doe je er nog een kleine stap extra bij, nl:
Stik de naden van de binnenflap vast aan de corresponderende naden van de binnenvoering, tot ongeveer halverwege of 3/4e. Als je straks je tas helemaal ineen hebt gestoken, zorgt deze stap ervoor dat de rits niet naar boven komt 'poefen'.


Volg nu de verdere instructies zoals opgegeven bij de beschrijving.


Vonden jullie dit een handige tutorial? Duidelijk genoeg? Of zijn er hier en daar nog een paar vraagjes?

2 opmerkingen:

  1. Ik heb nu een te grote slaapkop om dit deftig te lezen, maar ik probeer het binnenkort uit bij mijn eigen tas. Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Da's graag gedaan hoor! Laat me weten als je iets niet snapt, of als je ergens meer uitleg bij wilt!

    BeantwoordenVerwijderen

Er is een fout opgetreden in dit gadget