zondag 16 januari 2011

Een paar handtassen rijker

Zoals ik vorige week al had laten weten, heb ik eindelijk een Tatanne-tas voor mezelf gemaakt. Nadat de vorige een beetje stuk was (geen goede rits gebruikt), gaf het naaimachine er ook de brui aan. Dat resulteerde dat ik anderhalve maand niet heb kunnen naaien. Sinds een maand heb ik hem echter terug. Ik heb dus niet stilgezeten in die maand. Zo heb ik mijn kerstjurk afgemaakt, kussens genaaid en nu dus ook 2 handtassen.

Om te beginnen mijn favoriete handtas-patroon: de Tatanne-tas. Deze keer heb ik voor een donkerrode stof gekozen. Een heel stevig katoentje. De voering is gemaakt uit een chocoladebruine stof. Echt super mooi, dat stofje.
Iedere keer dat ik de tas maak, lukt hij beter en beter. Alleen ben ik van keer lui geweest en heb ik de lintjes niet afgewerkt zoals het moet. In plaats van ze mooi om te plooien en netjes te stikken, zigzagde ik de randen gewoon zodat ze niet rafelden. Snel en gemakkelijk.

 
Daarnaast heb ik ook een schoudertas gemaakt. De stof e.d. zaten bij een boekje van Cath Kidston die ik voor Sinterklaas heb gekregen. Het is een echt vrolijk zomerstofje, een keperstof (volgens het boekje). Het enige minpuntje vind ik dat er geen voering was voorzien of zakjes. Ook is 'ie wat aan de kleine kant. Gelukkig kunnen we dat met de volgende oplossen door het patroon uit te vergroten en wat aanpassingen te maken.

Nu ik het toch heb over Cath Kidston. Het boek dat ik heb gekregen (Naailes voor beginners) is echt een tof boek. Er staan verschillende leuke patroontjes in. Geen al te moeilijke natuurlijk, het is tenslotte voor beginners. Zo staat er in hoe je een rolkussen kan maken, placemats en servetten, eierwarmers, handige overhandschoen, quilts en nog zo veel meer! Ik denk dat er maar 1 of 2 dingen inzitten die ik niet mooi vind. Voor de rest is het allemaal heel tof om te kunnen maken.

5 opmerkingen:

  1. Doe jij een rits in je Tatannebag? Hoe doe je dat dan? Voeg je dan extra patroondelen toe bovenaan? Zou je misschien eens een foto'ke willen plaatsen om dat te verduidelijken? Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het tasje kwam mij meteen bekend voor, heb het boek enkele maanden geleden ook gekocht (en dus ook het tasje;) ). Er staan idd heel toffe dingen in!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @An: Ik doe er geen extra patronen in, maar tussen de delen e en f (dus de binnenflap) 'prop' ik de rits. Het nadeel is dan wel dat je de binnenflap niet echt kan vastmaken aan de binnenkant. Maar zo erg vind ik dat niet. Je kan dan wel met enkele steekjes op een paar plaatsen de flap lichtjes vastzetten zodat hij er niet uit komt piepen.
    Binnenkort maak ik er weer eentje voor een vriendin (jaja, die tatanne-tas krijg ik goed in de vingers ondertussen. Al men vriendinnen willen hem ook.) en dan zal ik van het rits-proces foto's nemen en een kleine tutorial posten op de blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel, ik denk dat ik het begrijp, maar foto's zijn altijd duidelijker! x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ An: Foto's zijn idd duidelijker. Mijn stof komt ten laatste begin februari terug binnen en dan begin ik eraan. Dus de foto's komen er begin februari aan!

    BeantwoordenVerwijderen

Er is een fout opgetreden in dit gadget