zaterdag 22 januari 2011

Driegen: Doen!

Naaien is een kwestie van verschillende processen. Zo heb je het patroon tekenen en aanpassen, stof knippen en driegen. Je past het gedriegde werk en voert eventueel wat aanpassingen aan het patroon aan zodat het mooi past. Dan kan je direct beginnen naaien en steek je kledingstuk ineen en klaar om te dragen

Tenminste, zo zou het in theorie moeten gaan. In de praktijk ben ik te lui voor heel het drieg-gedeelte met als gevolg dat ik alles na het knippen ineens naai. Natuurlijk heb je dan een klein probleem als je je kledingstuk past en het is te groot of te klein: je mag alles weer lostornen! Verschrikkelijk vind ik dat, en toch leer ik het niet af. Zo heb ik mijn jurkje ineens genaaid. Hoewel het aaan de borsten en op de heupen goed zit, is het middenstuk te breed en de schouders te groot. En als er nu iets is wat ik niet graag doe omdat het tijdrovend is, dan is het een patroon aanpassen nadat ik het heb geknipt. Als naaister moet je geduld hebben. Spijtig genoeg heb ik dat meestal niet. En ja, dan krijg je dus zo van die toeren he.
Het wordt zo stilletjes aan toch maar eens tijd om met driegen te beginnen denk ik. Hoewel het traag gaat, spaar je er uiteindelijk tijd mee uit!

Driegen jullie je kledij of stikken jullie het ineens?

3 opmerkingen:

  1. Ik drieg echt NOOIT. Ik moet ook wel vaak iets lostornen en dat haat ik ook wel :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. sinds ik op naailes zit volg ik een beetje meer de regels als vroeger.
    De zijnaden van rokskes drieg ik sindsdien wel (en dat loont idd)en ik strijk zelfs mijn patroonpapier (maar ik vind wel dat dit er wat over is)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Fo en Annelyse: Kheb vandaag gedriegd. De rits ging goed, de zijnaden ook. Maar om de een of andere reden zette ik de mouwen er telkens verkeerd aan. Uiteindelijk was ik zo gefrustreerd door het iedere keer opnieuw te doen, dat ik het gewoon ff opzij heb gelegd. Soms moet je gewoon ff afstand kunnen nemen.

    @Annelyse: Mijn patroonpapier strijken doe ik ook af en toe. Naailes volg ik echter (nog) niet. Maar dat is iets dat ik na de huidige cursus ook van zin ben. En ondertussen zoeken we het zelf allemaal uit he :D

    BeantwoordenVerwijderen

Er is een fout opgetreden in dit gadget